Startprocedure

9 juli 2024

We informeren je graag goed over de startprocedure. In deze informatie lees je de procedure en overwegingen.

Uitgangspunten

Bij het ontwerpen van het parcours streven we ernaar om de mooiste onverharde wegen en paden van de omgeving op te nemen. Bovendien vinden we het gaaf om een doorlopend parcours te hebben, dus geen lokale rondjes maar 150 (of 85) unieke kilometers.

We hebben ook te maken met factoren als omwonenden, veiligheid, natuur en overig verkeer. In de maanden en weken voorafgaand aan het evenement hebben we daarom intensief contact met Provincie, gemeenten, politie, lokale organisaties, landeigenaren, ons motorbegeleidingsteam, professionele verkeersregelaars en de vele vrijwilligers. Uiteindelijk nemen we dit allemaal mee in uiteindelijk parcoursontwerp.


Veiligheid en overlast

Onze gehele organisatie bestaat uit fietsers en wielrenners en we denken altijd vanuit het oogpunt van de deelnemer. Wat is het leukst, wat is het fijnst, wat is het mooist, wat willen we zelf als we zouden deelnemen? Maar er zijn twee dingen die we nog belangrijker vinden, en dat zijn de aspecten “Veiligheid” en “Overlast’.

Onze evenementen moeten een feestje zijn voor de deelnemer, maar dat kan alleen als alles zo veilig mogelijk gebeurt. En om het evenement te kunnen organiseren (en te kunnen blijven organiseren) willen we ervoor zorgen dat de omgeving minimaal wordt belast door onze hobby.

Gedurende de dag maken we gebruik van de volgende teams om de wedstrijd zo goed mogelijk te laten verlopen:

  • Een motorbegeleidingsteam met centrale commandopost en circa 30 motorrijders die het parcours doorlopend beveiligen

  • Een offroad-motorteam dat het parcours “schoonveegt” van ander verkeer en overige verkeersdeelnemers en recreanten attendeert op ons evenement

  • Professionele verkeersregelaars bij drukke of ingewikkelde oversteekplaatsen

  • Vrijwillige verkeersregelaars bij alle kruisingen

  • Sluitrijders om te zorgen dat alle deelnemers het parcours ook weer verlaten

  • Bezemwagens om gestrande deelnemers te kunnen helpen


Startvakken en startwaves

  • Voor een eerlijke wedstrijd stellen we alle leeftijdscategorieën in een eigen startvak op. Zo start je altijd tegelijk met en in de nabijheid van je concurrenten.

  • Je mag zelf bepalen wanneer je in het startvak gaat staan.

  • Deze startvakken verdelen we over 4 startmomenten voor de 150 kilometer-afstand en 1 startmoment voor de 85 kilometer-afstand.


Startwaves

We werken met startwaves waarin we categorieën combineren. Idealiter geven we iedere categorie een eigen startmoment, maar dat kost tijd. Hoe langer de start duurt, hoe langer we het parcours moeten beveiligen.

We streven ernaar om elke kruising (ook kleinere wegen, wandelpaden, fietspaden) in de eerste fase van het evenement gedurende 30 minuten te beveiligen. En we hebben de hoop dat de meeste deelnemers dan ook gepasseerd zijn door de relatief korte periode van starten. We doen dit uit het oogpunt van veiligheid voor deelnemers en overige verkeersdeelnemers, deels gebaseerd op ervaringen bij andere UCI Gravel Races.

Uiteraard beveiligen we kruisingen en oversteekplaatsen ook na deze periode met onze verkeersregelaars.

Het kan dus zijn dat een automobilist ongeveer 30 minuten bij een kruising staat te wachten voordat hij verder kan rijden. Vanuit dat oogpunt geredeneerd (en dat moeten we moeten doen om het evenement ook volgende jaren opnieuw te organiseren) kiezen we voor het systeem van grotere waves. De overlast voor omwonenden, overige verkeersdeelnemers en de omgeving in het algemeen is dan simpelweg kleiner.

Tot slot verwachten we dat het verschil niet groot zal zijn. Uiteraard is het overzichtelijker om apart te starten, maar of de groepen zich nu na 0 of 5 kilometer vermengen maakt in het eindresultaat niet veel uit, verwachten we. Er blijven gelukkig 150 uitdagende kilometers over om het verschil te maken.

We wensen alle deelnemers heel veel succes en vooral ook veel plezier. Laten we er met z’n allen een feestje van maken.

Het Evenement

Over ons